برگزاري جلسه تعيين نياز آبي درختان پسته

به گزارش روابط عمومي پژوهشكده پسته، روز دوشنبه مورخ ۲ آبان ۱۴۰۲ جلسه تعيين نياز آبي درختان پسته با حضور جناب آقای دکتر نیازی معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي، آقاي مهندس بيگلري رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان، نمايندگاني از وزارت نيرو و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان رفسنجان و انار و تعدادي از باغداران در پژوهشکده پسته رفسنجان برگزار گردید. در ابتداي جلسه آقای دکتر محمدی رئیس پژوهشکده پسته با اشاره به کم آبیاری در حداقل ۵۰ درصد باغ هاي پسته رفسنجان، بيان كردند كه استفاده بهينه از آب هاي موجود و افزايش راندمان آبياري در باغ هاي پسته يكي از اهداف اصلي تحقيقاتي پژوهشكده پسته مي باشد. در ادامه جلسه آقای دکتر صداقتی عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته سخنراني خود با عنوان تحلیلی بر نیاز آبی درختان پسته را ارائه نموده و اعلام كردند که نياز آبي درختان پسته تحت تاثیر عوامل مختلفي از جمله شرایط آب وهوایی، فاکتورهای گیاهی (نوع گیاه، سن گیاه، روش آبیاری)، شرایط خاک (ساختمان خاک و عمر خاک زراعی)، کیفیت آب و خاک قرار می‌گیرد. ایشان در ادامه بیان کردند که با توجه به گرمایش جهانی و کاهش بارندگی نیاز آبی گیاهان افزایش یافته و با توجه به اهمیت نیاز آبی ناخالص در راندمان آبیاری باید حقابه تعیین گردد.
پس از آن آقای مهندس مهران از مديريت جهاد كشاورزي مطالب خود را راجع به اهمیت آب و خاک در کشاورزی ارايه كرده و به معضلات موجود از جمله خرده مالكي، گسترش كم سیستم های نوین آبیاری در باغ ها، كاهش كيفيت آب و خاك، ميزان بسیار کم کربن آلی در خاك هاي منطقه رفسنجان و انار اشاره نمودند. سپس آقايان دكتر ابراهيمي پاك از موسسه تحقيقات خاك و آب و خانم دكتر اقدسی از معاونت آب و خاک وزارت خانه طي صحبت هايي اعلام نمودند كه موارد اعلام شده در مورد نياز آبي ناخالص درختان پسته، راندمان آبياري و نياز آبشويي از سوي پژوهشكده كاملا علمي و مورد تاييد مي باشد و لازم است تا اعداد و ارقام جديد مربوط به تعيين نياز آبي مورد توجه وزارت نيرو قرار بگيرد. همچنين سه نفر از باغداران پيشرو و عضو انجمن ذي نفعان آب و خانه كشاورز، اعلام كردند كه حفظ سفره هاي آب زيرزميني براي همه و به خصوص كشاورزان از اهميت زيادي برخوردار است و باغدران آمادگي لازم را براي اجراي سيستم آبياري نوين در باغ ها، حذف باغ هاي درجه 3، جلوگيري از گسترش سطح زير كشت پسته داشته و در صورت همراهي دولت و به خصوص وزارت نيرو حاضر به هرگونه همكاري در اين زمينه مي باشند. آقای مهندس انجم شعاع (از سازمان آب منطقه استان کرمان) نيز هدف اصلي وزارت نيرو را جبران كسري مخزن آب در دشت رفسنجان و انار اعلام نمود كه کاهش مجوزهاي برداشت آب از طریق اصلاح و تعدیل پروانه ها بدين منظور مي باشد. جناب آقای مهندس باقری مدیریت محترم سازمان جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان رسیدگی به پروانه های بهره برداری از آبهای زیرزمینی را از اولویت های مهم سازمان بر شمردند.آقای رنجبر از باغداران شهرستان رفسنجان یاد آور شدند که با توجه به پایه های قدرت کشور در بخش کشاورزی و ارز آوری این صنعت، نیاز به حمایت و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضروری است.

در پايان جلسه آقای دکتر نیازی به همکاری و تعامل ميان وزارت نیرو، وزارت جهاد كشاورزي و باغداران براي تعيين حقابه ها و مجوزهاي برداشت اشاره نموده و اعلام كردند كه تعیین میزان آب مصرفی مورد نیاز منطقه بر اساس تحقيقات پژوهشكده پسته جهت توزیع عادلانه آب، افزايش راندمان آبياري در باغ ‌ها و مصرف هدفمند آب در باغ با حذف باغ هاي كم بارده و كاهش سطح زيركشت، معرفی ارقام مقاوم، توسعه تحقیقات در زمینه به زراعی از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. در پایان جلسه آقای دکتر محمدی رئیس پژوهشکده پسته به اختصار توضیحاتی در ارتباط با تحقیقات صورت گرفته جهت معرفی ارقام مقاوم به شوری، تولید انواع بذر هیبرید متحمل به شوری، خشکی و بیماری، و روشهای مدیریتی برای کاهش دور آبیاری و افزایش بهره وری آب را ارائه دادند.لازم به ذكر است اين جلسه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد.