English / فارسی
 
   
 
  

مرکز رشد فناوری تخصصی پسته

 مراکز رشد به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی موثر در امر توسعه فناور و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش محور و اشتغال زایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده اند. مرکز رشد واحدهای فناوری مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه ای که با ارائه  خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه  حرفه های  جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای  نوپای فعال در زمینه های  مختلف فناوری تشکیل شده اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می کند. لذا مرکز رشد و فناوری تخصصی پسته با هدف تجاری سازی تحقیقات انجام شده در رابطه با محصول پسته  در موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در سال 1388 در ایستگاه تحقیقات شماره 2 رفسنجان تاسیس گردید.

  اهداف :

مهمترین اهداف آن به شرح زیر می باشد:

-تجاری سازی تحقیقات انجام شده در رابطه با پسته

-ارتباط بین تحقیقات پسته و تولید و فرآوری آن

-حمایت از شرکتهای متکی بر دانش فنی پسته

-کمک به افزایش ثروت در جامعه بر اساس فناوری و تحقیق

-تکمیل چرخه تحقیق از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها تا تولید پسته

 

ماموریت مرکز رشد تخصصی پسته:

نتایج هر تحقیقی از جمله تحقیقات صورت گرفته در صنعت پسته، جهت کاربردی شدن نیاز به یک مرحله تجاری سازی دارد. ویژگی اصلی این مرحله،  سرمایه بر بودن  و ریسک بالا است. این در حالی است  که پژوهشگران معمولاً  فاقد این دو ویژگی هستند. به عبارت دیگر، نه سرمایه کافی برای تجاری کردن یافته خود داشته و  نه ریسک پذیری لازم در این خصوص را دارند. از طرف دیگر اگر یافته های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند که هم سرمایه کافی دارد و هم ریسک پذیری کافی،  این خطر وجود دارد که به علت عدم دانش کافی، یافته های تحقیقاتی به خوبی کاربردی نشده و یک اشتباه باعث سلب اعتماد کشاورزان برای همیشه شود. این مسئله در بسیاری از موارد قبلی اتفاق افتاده است و بسیاری از  دانش های  فنی  واگذار شده به بخش خصوصی با عدم موفقیت مواجه شده است. حال اگر با تشکیل مرکز رشد بتوان سرمایه کافی، ریسک لازم و تجربه مناسب در تجاری سازی در اختیار اعضاء هیات علمی و سایر پژوهشگران بخش خصوصی قرار داد، آنها با  دانش  خود می توانند به طور موفقیت  آمیزی یافته های  تحقیقاتی خود را تجاری نموده و  کاربردی نمایند 

شرایط پذیرش واحدهای فناور

-ایده مناسب مبتنی بر فناوری

-فرد و گروه کارآفرین و متخصص

-داشتن توجیه اقتصادی برای ایده

 مشتریان مرکز رشد

-شرکتهای نوپا

-هسته ها و گروه های کاری

-شرکتهای زایشی
 

-واحدهای R&D شرکتها و صنایع موجود

 استراتژیهای جذب مشتریان :

     مرکز رشد تخصصی پسته جهت جذب مشتریان خود از کلیه تبلیغاتی و اطلاع رسانی بهره خواهد جست. اما با توجه به  اهمیت و میزان تاثیری که هر یک می توانند داشته باشند،  اولویت زیر را با توجه به  تجربه تیم مدیریتی مرکز برگزیده است:

1- برگزاری سمینار، همایش و نمایشگاههای اطلاع رسانی در دانشگاههای و مراکز تخصصی

2- ارائه فراخوان

3- برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان

4- وب سایت مرکز،  نشریه و خبرنامه

5- تبلیغات روزنامه ای و تلویزیونی

 

شرکت های مستقر در مرکز رشد و فناوری تخصصی پسته
 
ردیف
 شرکت یا واحد تولیدی
موضوع ایده یا فناوری
پست الکترونیکی یا وبگاه
1
شرکت برافزا کشاورز پارس
محلول برطرف کننده مشکلات رشدی درختان پسته
2
شرکت کیمیا کشاورزکرمان
مکمل نیاز سرمایی، به منظور تقویت و جبران نیاز سرمایی درختان پسته
3
شرکت تکنو پارس رفسنجان
تولید وساخت ماشین مارپیچ چند کاره به منظور استفاده در باغات کشاورزی جهت پرکردن کانالها و بازه کشی
 
4
شرکت فناوران تزریق گیاه جنوب شرق
کاربرد روش تزریق جهت مدیریت بیماری پوسیدگی طوقه وریشه پسته
 
5
شرکت رنگ پیستاکیا رفسنجان
تولید رنگ طبیعی از پوست سبز، چوب وبرگ پسته جهت رنگ رزی الیاف‏های پشمی و ابریشمی
6
شرکت چهار فصل ایرانیان مبتکر
فرآوری و عرضه ماده اصلاح کننده PHخاک جهت افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی خاک توسط درختان بارور پسته
7
شرکت آتی سازان پسته رفسنجان
تولید کود آلی- شیمیایی ترکیبی با کاربرد خاکی، ویژه درختان بارور پسته
8
 واحد تولیدی شاکران
 تولید کرم صبحانه پسته

 shakeranpistachio@gmail.com  

9
 
 
10
 
 
 
 
 
 
     
         
   
     
         

 

 
     

                   

               مرورگر پیشنهادی Mozilla Firefox                 
         
کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه تحقیقات پسته کشور می باشد .          
  pri.ir All right reserved
طراحی و پشتیبانی : Noujan.net