مرکز رشد فناوری تخصصی پسته
مراکز رشد به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی موثر در امر توسعه فناور و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش محور و اشتغال زایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده اند. مرکز رشد واحدهای فناوری مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف فناوری تشکیل شده اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می کند. لذا مرکز رشد و فناوری تخصصی پسته با هدف تجاری سازی تحقیقات انجام شده در رابطه با محصول پسته در موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در سال 1388 در ایستگاه تحقیقات شماره 2 رفسنجان تاسیس گردید.
اهداف :
مهمترین اهداف آن به شرح زیر می باشد:
-تجاری سازی تحقیقات انجام شده در رابطه با پسته
-ارتباط بین تحقیقات پسته و تولید و فرآوری آن
-حمایت از شرکتهای متکی بر دانش فنی پسته
-کمک به افزایش ثروت در جامعه بر اساس فناوری و تحقیق
-تکمیل چرخه تحقیق از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها تا تولید پسته
ماموریت مرکز رشد تخصصی پسته:
نتایج هر تحقیقی از جمله تحقیقات صورت گرفته در صنعت پسته، جهت کاربردی شدن نیاز به یک مرحله تجاری سازی دارد. ویژگی اصلی این مرحله، سرمایه بر بودن و ریسک بالا است. این در حالی است که پژوهشگران معمولاً فاقد این دو ویژگی هستند. به عبارت دیگر، نه سرمایه کافی برای تجاری کردن یافته خود داشته و نه ریسک پذیری لازم در این خصوص را دارند. از طرف دیگر اگر یافته های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند که هم سرمایه کافی دارد و هم ریسک پذیری کافی، این خطر وجود دارد که به علت عدم دانش کافی، یافته های تحقیقاتی به خوبی کاربردی نشده و یک اشتباه باعث سلب اعتماد کشاورزان برای همیشه شود. این مسئله در بسیاری از موارد قبلی اتفاق افتاده است و بسیاری از دانش های فنی واگذار شده به بخش خصوصی با عدم موفقیت مواجه شده است. حال اگر با تشکیل مرکز رشد بتوان سرمایه کافی، ریسک لازم و تجربه مناسب در تجاری سازی در اختیار اعضاء هیات علمی و سایر پژوهشگران بخش خصوصی قرار داد، آنها با دانش خود می توانند به طور موفقیت آمیزی یافته های تحقیقاتی خود را تجاری نموده و کاربردی نمایند
شرایط پذیرش واحدهای فناور
-ایده مناسب مبتنی بر فناوری
-فرد و گروه کارآفرین و متخصص
-داشتن توجیه اقتصادی برای ایده
مشتریان مرکز رشد
-شرکتهای نوپا
-هسته ها و گروه های کاری
-واحدهای R&D شرکتها و صنایع موجود
استراتژیهای جذب مشتریان :
مرکز رشد تخصصی پسته جهت جذب مشتریان خود از کلیه تبلیغاتی و اطلاع رسانی بهره خواهد جست. اما با توجه به اهمیت و میزان تاثیری که هر یک می توانند داشته باشند، اولویت زیر را با توجه به تجربه تیم مدیریتی مرکز برگزیده است:
1- برگزاری سمینار، همایش و نمایشگاههای اطلاع رسانی در دانشگاههای و مراکز تخصصی
2- ارائه فراخوان
3- برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان
4- وب سایت مرکز، نشریه و خبرنامه
5- تبلیغات روزنامه ای و تلویزیونی
شرکت های مستقر در مرکز رشد و فناوری تخصصی پسته
ردیف
|
شرکت یا واحد تولیدی |
موضوع ایده یا فناوری
|
|
1
|
شرکت برافزا کشاورز پارس
|
محلول برطرف کننده مشکلات رشدی درختان پسته
|
|
2
|
شرکت کیمیا کشاورزکرمان
|
مکمل نیاز سرمایی، به منظور تقویت و جبران نیاز سرمایی درختان پسته
|
|
3
|
شرکت تکنو پارس رفسنجان
|
تولید وساخت ماشین مارپیچ چند کاره به منظور استفاده در باغات کشاورزی جهت پرکردن کانالها و بازه کشی
|
|
4
|
شرکت فناوران تزریق گیاه جنوب شرق
|
کاربرد روش تزریق جهت مدیریت بیماری پوسیدگی طوقه وریشه پسته
|
|
5
|
شرکت رنگ پیستاکیا رفسنجان
|
تولید رنگ طبیعی از پوست سبز، چوب وبرگ پسته جهت رنگ رزی الیافهای پشمی و ابریشمی
|
|
6
|
شرکت چهار فصل ایرانیان مبتکر
|
فرآوری و عرضه ماده اصلاح کننده PHخاک جهت افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی خاک توسط درختان بارور پسته
|
|
7
|
شرکت آتی سازان پسته رفسنجان
|
تولید کود آلی- شیمیایی ترکیبی با کاربرد خاکی، ویژه درختان بارور پسته
|
|
8
|
واحد تولیدی شاکران
|
تولید کرم صبحانه پسته |
shakeranpistachio@gmail.com
|
9
|
|
|
|
10
|
|
|
|